UGYANABBAN A VILÁGBAN ÉLÜNK! - ÉRZÉKENYÍTŐ NAP A SZTEHLO GÁBOR EVANGÉLIKUS GIMNÁZIUMBAN
„Nincs
 ilyen, hogy vakok világa… Ugyanabban a világban élünk mindannyian, 
legfeljebb különböző stratégiai megoldásokat kell, hogy találjunk a 
különféle problémákra” – vallja, és mondta el Susovich Erika, a Vakok és
 Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesületének 
közösségfejlesztő mentora azon az érzékenyítő programon, melyet December
 12-én tartottak a Sztehlo Gábor Gimnáziumban. E tanítás nélküli 
munkanapon az iskola diákjai több szekcióban ismerhették meg a romákkal 
vagy akár a hajléktalansággal kapcsolatban felmerülő kérdéseket, de 
találkozhattak még Holocaust-túlélővel is, illetve megismerhették a 
különböző fogyatékossággal élők mindennapi problémáit, élethelyzetét is.
A látássérült emberek mindennapi életét bemutató szekció két tanteremben zajlott.
Az
 egyikben Susovich Erika és Miks Csaba különböző játékos feladatokkal 
szemléltették a látássérültek számára nem is oly egyszerű, egyébként 
hétköznapi, alapvető szituációkat, mint például a különböző pénzérmék, 
illetve papírpénzek felismerését, különféle háztartási cikkek, fűszerek,
 teák, kávé illatok alapján történő felismerését, vagy épp egy pohár víz
 kancsóból történő töltését – természetesen valamennyi önként vállalkozó
 bekötött szemmel vett részt a helyzetgyakorlatokban. A programok reggel
 nyolctól körülbelül délig tartottak, ez alatt több osztály vagy csoport
 vett részt az előadásokon, helyzetgyakorlatokon. Valamennyi diák 
rendkívül nagy intelligenciáról, nyitottságról, érdeklődésről tett 
tanubizonyságot. Sokat és jókat kérdeztek. Egyikük még arra is 
rákérdezett, hogy szoktak-e a látássérültek filmet nézni. Erika 
audionarrációval is foglalkozik, festményeket és filmeket is narrál, 
igaz, egyelőre még nem hivatásosként, hanem csak baráti körben, de így 
ő, mint gyakorlott narrátor tudott már mesélni erről. Én pedig, mint 
szintén látássérült ember egy korábbi, a Pesti Magyar Színházban 
szerzett élményem osztottam meg a diákokkal, hiszen egy színházi 
előadást a filmekhez hasonlóan ugyanígy lehet narrálni, ez által a 
látássérültek ugyanígy képesek befogadni azt.
Egy
 másik tanteremben Plank László, vakvezető kutyával közlekedő 
sorstársunk tartott előadást az érdeklődő diákoknak. Lacit természetesen
 Dömper nevű labrador retriever kutyája is elkísérte. Mint Laci 
elmondta, egy vak ember legnehezebb mindennapi dolga a közlekedés. 
Fontosnak tartja, hogy „Ne feltűnősködjünk a vakok között, hanem 
vegyüljünk el az emberek között.” Fontosnak tartja azon sorrendet, hogy a
 vakvezető kutyásoknak először kötelezettségeik vannak, aztán jogaik. 
Elmondása szerint Magyarországon 150 vakvezető kutya szolgál, ezért az 
emberek kevésszer találkoznak kutyával közlekedő vak emberrel. Laci 
egyébként aliglátó, arról is beszélt, hogy az emberek ezt a problémát 
nem annyira ismerik, leginkább kétféle kategóriát fogadnak el: vak (nem 
látó) vagy látó. A „világtalan” kifejezést nem szeretjük, régen ez a 
fény, a világosság hiányát jelentő kifejezés volt, de mi jobban 
szeretjük a „vak” vagy „nem látó” kifejezéseket. Ahogy fogalmazott: ez 
nem szégyen. Fontosnak tartja a közös munkát, azt, hogy a kutya 
bármennyire is intelligens, egy állat, aki egy 4-5 éves gyermek szintjén
 van. Ettől pedig nem buta, ahogy egy 4-5 éves kisgyermek sem buta, de 
csak azt teszi, amire gazdája kéri. Példaként említette a közlekedési 
lámpás kereszteződéseknél történő átkelést – a kutyák ugyanis nem látnak
 színeket, legalábbis etológiai vizsgálatok bizonyítják, hogy legfeljebb
 a kéket, a sárgát ismerik fel, de alapvetően csak fekete-fehér 
tartományban látnak. Így bár messziről tűnhet úgy egy külső szemlélő 
számára, hogy ha egy vak ember elindul a zöld jelzésre, hogy milyen okos
 a kutyája, ahogy zöldre vált a lámpa, egyből elindul – de ez nem igaz. A
 kutya csak parancsszóra indul el, ha a gazdája kéri, miután tudomására 
jutott, hogy a lámpa zöldre váltott. Fontos, a vakvezető kutya nehéz és 
felelősségteljes munkát végez, amely idegrendszere számára viszonylag 
megterhelő, ezért fontos, hogy munka közben ne zavarjuk, ne simogassuk, 
és ne etessük.
Laci
 előadását követően az érdeklődők megsimogatták Dömpert, aki minden 
alkalommal, valahányszor simogatták, rendre hanyatt vágta magát, 
időnként pedig pacsival és puszival viszonozta a fiatalok közeledését. 
Laci előadását is rendkívül nagy érdeklődés kísérte.
Három diák, Dódity Noémi, Szűcs Alexandra és Both Gergely meséltek is élményeikről.
Noémi
 szerint nehéz lehet így vakon élni, és elsajátítani dolgokat, de a 
pénzfelismerő feladatban való részvétel után már fel tudja ismerni az 
aprópénzt. A papírpénzzel már problémája volt, hiszen azok egyformasága 
miatt nehéz, illetve teljesen vakon egyáltalán nem lehet 
megkülönböztetni őket. Gergő különböző dolgok illatát ismerte fel 
bekötött szemmel. Első ilyen volt a kávé, amelynek illatáról arra 
asszociált, ahogy édesapja reggelenként a kávéfőző hangjával ébreszti 
fel. Mint mondta, csak arra koncentrált, hogy mi lehetett az, de nem 
próbálta vizuálisan elképzelni. Alexandra mesélt egy korábbi élményéről,
 amikor segített egy látássérült embernek, aki elmondta neki, hogyan tud
 jól segíteni. Gergő is volt már hasonló szituációban, amikor is egy 
buszra történő felszállásban segített vak embernek.
Vicziánné
 Salla Ildikó intézményvezető az iskola jelenlegi névadójáról és 
történetéről mesélt. 2011-ben a Magyarországi Evangélikus Egyház úgy 
döntött, hogy a XVIII. kerületben is létesít oktatási intézményt. A II. 
világháború előtt mintegy 200 oktatási intézményt tartottak fenn, majd 
az államosítás során ezeket elvették tőlük. 2011-ben az egyébként 
1936-ban alapított, és azóta ugyanabban az épületben működő gimnázium 
mellé egy óvoda és általános iskola islétesült, így egyesített 
intézményként működnek. A gimnáziumot 1936-os alapítása óta 1945-től 
polgári gimnáziumként működött, később Steimetz Miklós, majd Hunyadi 
Mátyás Gimnáziumként működött. Az Igazgató asszony azt is elmondta, hogy
 a jelenlegi névadó, Sztehlo Gábor szerzetes nevét sajnos kevesen 
ismerik, pedig a II. világháborúban rendkívül fontos szerepet játszott, 
főképp árva és zsidó gyermekek életét mentette meg.
A
 maihoz hasonló érzékenyítő napot minden évben rendeznek, az esemény fő 
szervezője Baglyos Natália, aki az érdek-képviseleti szervezetekkel 
szoros kapcsolatot, együttműködést tart fenn.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése